lille arkiv

LILLE UDDRAG AF TEKSTER OG BILLEDER

SENDT PÅ ØVERSTE KIRURGISKES KANALER, 2000-2005

 

THOMAS KINGO BEDYRET

 

hvis du ønsker at gense et sted fra din barndom, se op

et litterært jeg er ligeså autentisk som en litterær dato

alting viser sig på en gang

lyd fylder ingenting

efterbillledet af grå er grå

det regner mest i ørkenen, når det regner

der er større nærvær på det naturvidenskabelige fakultet

såmaskiner er erotiske

der ligger altid et hus i udkanten af skoven

en stor forandring er på vej

 

CYKLER I ISLAND

MEDULLA - EN HYPERBORÆISK HYLDEST

(TILEGNET BJÖRK)

samme nat drømte jeg

at jeg atter skulle giftes

denne gang med en hyperboræer

af begge køn

søn af en førkristen kelter

så sagen var klar

sort hår og lyse øjne

blinkhinder af bark og rim

turban og appelsin

Medulla

med emaljehuld

krænger hun

min mørke overfrakke af

går efter struben

arbejder med omhu

fra ryggens midterlinje og ud

kranielåget af

det hører ingen

steder hjemme

 

i mørke og total stilhed

fløj Gararin den tapre

testpilot og prolertar

pionerkosmonaut

der var så lille

at han måtte

sidde på

en pude

for at

op

 

 

 

 

ufo

 

højt udviklet

udefra kommende civilisation

tillægges altid den runde form

selv rejser man ud

i raket

 

Besvarelse af skema (indsendt til Islands Bryggge bibliotek i 2003) som indtil for nylig var at finde på bibliotekernes side Litteratursiden.dk.

 

 

Anmeldelser

Her på Islands Brygge så man for en del år siden en stor, kraftig, hjemløs mand, altid iklædt en jordslået oilskinsfrakke og med et par fyldte plastikposer i hænderne. Om sommeren overnattede han ofte på en af Christianshavns Volds bænke, om vinteren af og til under Langebro. Om dagen sad han som regel og så lige ud i luften, og hvis nogen talte til ham blev han enten rasende eller meget bange. Nu er det længe siden jeg har set ham, og måske er han død, men engang, en kold vinterdag, kom jeg ind på Hovedbiblioteket i Krystalgade, og der i en lænestol som nu er væk – jeg ved ikke om den forsvandt med ham, eller han forsvandt med den – sad han og sov med store blussende røde kinder og et saligt smil. Under hans opsvulmede, møgbeskidte hænder, som lå foldet henover maven, lå et opslået eksemplar af min første digtsamling.

Anmeldelser, uanset om de er kongeniale eller kritiske, indsigtsfulde eller forvrøvlede, hører med til samtalen om det forfattere sender ud i verden, men det er denne der indtil videre har betydet mest for mig.

 

 

 

Inspiration

Eftersidninger, stikordsregistre, skeletter, stilladser, og mærkelige maskiner. Den hemmelighed alle ting ejer. "Lygtebærerne", essay af R.L. Stevenson. To bøger jeg fandt i en bogkasse på Jagtvej i 1974: Om grammatologi af Jacques Derrida og Børnehistorier af Peter Bichsel; den ene for sin umiddelbart fuldkomne ubegribelighed, den anden for sin umiddelbart fuldkomne begribelighed. En rigtig lortebog - svensk, tror jeg nok. En smuk sang som hedder Favela, oh!, hvilket jeg som meget ung uden videre antog betød Oh, farvel!, men senere fandt ud af betyder slumby i Brasilien. En astronaut som i et interview fortalte at han i rummet havde haft en stærk oplevelse af at universet er kærligt og bevidst, hvorefter han blev indlagt på en psykiatrisk afdeling, Emily Dickinson, og det de to har tilfælles: den hvide klædedragt, det afsondrede liv. Botanisk Have, særligt Hus 5: 'Subtropiske planter, især fra egne med mediterrant klima som selve Middelhavsområdet, Sydafrika og det sydvestlige Sydamerika. Her findes bl.a. oliventræ, pinje, forskellige ege-arter (bl.a. kork-eg), myrte, akacie, eucalyptus, jordbærtræ og cistus-roser. Desuden de sydhemisfæriske nøgenfrøede slægter Podocarpus og Araucaria.'

 

 

 

 

 

 

 

Andre anmeldelser

Weekendavisen 16. 06. 2000

Politiken 02. 07. 2000

Ekstrabladet 29. 06. 2000

Information 29. 12. 2000

Litteraturmagasinet Standart, nr. 4, 2005

Om kunsten om kunsten og kunsten 27. 12. 2011

Weekendavisen 30. 12. 2011

 

Legater

Arbejdslegat, Autorkontoen 2001

Arbejdslegat, Statens Kunstfond 2001, 2006, 2013

Rejselegat, Statens Kunstfond 2004

© vibeke henningsen